«Сухомлинський у діалозі з сучасністю»

(виступ на засіданні методичної комісії викладачів природничих дисциплін)

 

«Що було найголовнішим у моєму житті?

Без вагань відповідаю: любов до дітей»

(В.Сухомлинський)

 

Обладнання: добірка творів В.О. Сухомлинського та матеріалів з періодичної преси до 100-річчя від дня народження видатного педагога.

 

Учитель, який випередив свій час. Майстер світового рівня. Це не перебільшення, коли говоримо про Василя Сухомлинського, 100-річчя з дня народження якого відзначили 28 вересня 2018 року.

Сьогодні, коли так модно вчитися за методиками чи то Марії Монтессорі чи то Глена Домана, чи то іншого шанованого західного педагога, стає прикро – а чому ж забуваємо про наше? Чому так мало використовуємо ідеї Сухомлинського, його досвід, його твори для дітей, що є справжньою скарбницею? Невже чуже краще, тому що чуже, бо рідне ми якось не звикли сприймати серйозно?

На жаль, навіть випускники педагогічних навчальних закладів здебільшого знають про Сухомлинського завчений набір штампів і кліше – на зразок «учитель – гуманіст», «класик української педагогіки». Тим часом  ця людина, без сумніву, зробила неможливе в радянські часи: збудувала школу в якій не «боролися за знання», а здобували їх. Без нервування, приниження дитини, без прищеплення «духу колективізму» та «комуністичних ідеалів».

Як Сухомлинському вдавалося бути частиною системи й водночас жити поза нею, плисти проти течії? Це справді парадокс. Як і саме життя цієї людини, сповнене трагізму та світлого щастя водночас.

Василь Олександрович говорив: «Людина народжується не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, що лишити по собі слід вічний».

Ми по праву можемо сказати, що В.Сухомлинський залишив по собі незгладимий слід, він належав до найвідоміших постатей світової педагогіки. З його ім’ям пов’язане збагачення і піднесення педагогічної науки ХХ століття.

Василь Олександрович – не тільки видатний педагог, але й талановитий письменник.

Творча спадщина його багатопланова – понад 48 книжок, більше 600 статей, 1500 казок та оповідань для дітей, що друкувалися великими накладками та перекладались багатьма мовами світу. (А ще В.О. Сухомлинський писав вірші).

Василь Олександрович дуже любив дітей. Тому і став педагогом. 35 років свого життя віддав школі. Був і вчителем, і директором знаменитої Павлиської школи, що на Кіровоградщині. Працював він самовіддано, невтомно і виснажливо. За його влучним висловом, «ніколи не належав самому собі, своїм інтересам, тим паче забаганкам». Несподівано для себе (бо ніде правди діти, ніколи про те не думав. А просто працював) і, можливо, для багатьох інших став відомим, авторитетним ученим.

Вивчаючи індивідуальні особливості учнів, а також умови життя, у яких вони зростають, результати спостережень записував у щоденник. Невдовзі з’явилися його праці «Серце віддаю дітям», «Павлиська середня школа», «Жива вода криниці», «Народження громадянина».

Він писав оповідання  і казки для дітей. «Синій олівець», «Ледача подушка», «Яблуко в осінньому саду». Влучні, зворушливі, повчальні, ненав’язливі – Сухомлинський умів дібрати ключик до дитячого серця  розуму.

Радянська освітня доктрина диктувала, що вирішальним у вихованні є вплив колективу на особистість. А Сухомлинський робив навпаки: ішов від дитини до колективу. Він вважав, що кожен з нас індивідуальний, неповторний, талановитий у чомусь.

Ось лише кілька фраз-роздумів, які Сухомлинський залишив нам у спадок: «Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе», «Той, хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх стосунках з вихованцями, той вже досяг половини успіху», «Головна школа виховання дітей – це взаємини чоловіка і дружини, батька і матері». І, мабуть найважливіше: «Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні.

Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися».

Його не розуміли, цькували, проте Сухомлинський спокійно робив свою справу. Може, його щастя полягало в тому, що партійні бонзи не дуже зважали на школу в далекому селі. Врешті дали йому спокій.

Книгу «Серце віддаю дітям», яка є основною педагогічною спадщиною Сухомлинського, не взяло ні одне видавництво. Наприклад, методика навчання дітей на природі, а не в класі, суперечила офіційній педагогіці й багатьох лякала.

Але сталося так, що до сільської школи стали приїжджати делегації з Японії, Німеччини, Фінляндії. До речі, це ті країни, чиї шкільні системи нині вважаються найкращими у світі!Якось у Павлівку завітав Юрген Польцин, директор однієї з  німецьких шкіл. Він був вражений і самою школою, і і рукописом «Сере віддаю дітям». Забрав рукопис з собою й опублікував у НДР німецькою мовою 1968 року. І вже після цього книга була надрукована в СРСР. Ця книжка побачила світ у 69 виданнях 37 мовами! На основі праці  Сухомлинського педагоги США, Європи, Японії писали свої методики викладання.

Визнання до Сухомлинського прийшло за рік до смерті.

Сухомлинський – Герой соціалістичної праці, лауреат державної премії імені Т.Г. Шевченка, нагороджений двома орденами Леніна, орденом Червоної зірки, багатьма медалями Союзу РСР, медаллю А.С. Макаренка. А книга «Серце віддаю дітям» була удостоєна першої премії Педагогічного товариства УРСР і Державної премії Української РСР посмертно.

Багато інновацій, які тільки тепер прийшли  в українську школу Василь Сухомлинський використовував ще 60-70 років тому.

Велика роль у вивченні, впровадженні у навчально-виховний процес та популяризації педагогічної спадщини В.Сухомлинського належить бібліотеці, зокрема бібліотеці навчального закладу.

Робота бібліотеки Володимир-Волинського ВПУ  з відзначення 100 річниці від дня народження В.Сухомлинського включає в себе цілу систему заходів:

-          Виставки (віртуальні або традиційні);

-         Педагогічні студії;

-         Бібліотечні уроки;

-         Інформаційно-просвітницькі години;

-         Виступи бібліотекаря на засіданнях методичних комісій;

-         Бібліографічні огляди матеріалів періодичної преси, присвячених 100-річчю з дня народження В.Сухомлинського;

-         Тематичні години спілкування;

-         Читацькі конференції;

-         Усні журнали;

-         Підготовка рекомендаційних бібліографічних списків творчої спадщини Сухомлинського та літератури про видатного вчителя, його педагогічні ідеї та досвід.

Завітавши в нашу бібліотеку ви можете познайомитися з матеріалами виставки «Учитель, який випередив свій час». Виставка представлена трьома рубриками:

-         Спадщина В.О. Сухомлинського;

-         В.О. Сухомлинський про педагогічну майстерність вчителя;

-         В.Сухомлинський в сучасній українській школі.

Крім 5-титомного  видання вибраних творів Сухомлинського, книги «Серце віддаю дітям» представлені на виставку підбірки «Висловів мудрого вчителя В.Сухомлинського», «Словничок мудрих думок від В.О. Сухомлинського», матеріали із періодичної преси присвячені вивченню ідей В.Сухомлинського, його досвіду педагогічної роботи.

Зокрема в газеті «Освіта» публікується багато матеріалів до 100-річчя з дня народження видатного педагога.

Так, в номері газети за 20-27 вересня 2017 року дається розгорнута інформація про XXIV Всеукраїнські педагогічні читання «В.О. Сухомлинський у діалозі з сучасністю. Філософія для дітей», які відбулися 22 вересня 2017 року на базі житомирського державного університету імені Івана Франка.

На секційних засіданнях читань, зокрема під головуванням Ольги Сухомлинської (дочки В.Сухомлинського), йшлося про  аксіологічний     вимір спадщини Василя Сухомлинського у вимірі гуманістичних напрямів сучасної педагогіки, актуальність філософії українського педагога у нинішній час – реформування освіти та реалізації ідей концепції «Нова українська школа».

В номері газети за 18-28 жовтня 2017 року стаття Івана Пеха (доктора психологічних наук, директора Інституту проблем виховання НАПН України «Для дітей – про великі проблеми людини» за книгою (Сухомлинський В.О. «Квітка сонця: Притчі, казки,оповідання» – Харків: В.. школа, 2013.-240с.).

В журналі «Професійно-технічна освіта», №3 за 2018р. опублікована стаття Нелі Ничкало, академіка-секретаря Відділення професійної освіти і освіти для дорослих НАПН України, дійсного члена  НАПН України, доктора педагогічних наук, професора «Педагогічне кредо Василя Сухомлинського. В своєму матеріалі автор звертається до документальної хроніки життєвого та творчого шляху видатного педагога і щиро радить читачам журналу – викладачам і майстрам, директорам закладів ПТО та їхнім заступникам прочитати біографію В.О. Сухомлинського, опубліковану в різних виданнях і передусім у другій книзі двохтомника «Українська педагогіка в персоналіях» (за ред.. В.О. Сухомлинського), щоб збагнути й зрозуміти, яким нелегким був життєвий  і творчий шлях Василя Олександровича.

Неля Ничкало в своєму матеріалі викладає сім основних ідей             В.О. Сухомлинського, які він обґрунтував і поглибив і які окреслено дослідниками його спадщини:

  • Любов до дитини;
  • Розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб, який спрямований у кінцевому підсумку на творчу працю;
  • Культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття прекрасного і гармонії;
  • Розробка демократичних педагогічних засобів і методів навчання й виховання (повага, заохочення, опора на позитивне, моральне покарання);
  • Звернення до внутрішнього світу дитини, опора на її сили, внутрішні потенції, підтримка і розвиток того здорового, що є в кожній особистості;
  • Розвиток ідеї «радості пізнання», тобто емоційне сприйняття процесу навчання.

Детальнішу інформацію про заходи бібліотеки з відзначення 100 річниці від дня народження В.Сухомлинського ви можете отримати, завітавши на сторінку «Бібліотека» загальноучилищного сайту.

 

 
На даний момент 4 гостей на сайті